Porada
Jak ewidencjonować transakcje dokonywane przez sklep firmowy
Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji mebli. Ewidencja prowadzona jest wyłącznie na kontach zespołu "4", a gospodarka magazynowa prowadzona jest przez odpisywanie w koszty wartości materiałów na dzień zakupu, a następnie korektę kosztów o wartość stanu zapasów na koniec każdego miesiąca. Otworzyliśmy sklep firmowy. Towary przyjmujemy do sklepu z marżą i VAT.
PROBLEM
Jak powinna wyglądać dekretacja transakcji przesunięcia produktów gotowych do sklepu firmowego? Jak księgować sprzedaż ze sklepu?
RADA
Ewidencja towarów (wyrobów gotowych) w Państwa sklepie firmowym prowadzona jest w cenach ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen sprzedaży brutto, zawierających doliczoną do kosztu wytworzenia marżę detaliczną i VAT ustalony na poziomie podatku należnego. Oznacza to, że po tych cenach dokonywane będzie obciążenie sklepu w momencie przyjęcia przez niego towarów. Uznanie sklepu będzie następować w momencie rozchodu towarów z tytułu ich sprzedaży. Różnice między wartością towarów w cenach ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen sprzedaży brutto a wartością tych towarów w koszcie wytworzenia będą ujmowane w księgach rachunkowych jako odchylenia kredytowe od cen ewidencyjnych zapasów towarów z tytułu marży i oddzielnie z tytułu VAT zarezerwowanego w cenie ewidencyjnej na koncie 34 "Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów w detalu".
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right