Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2014-06-05

Opodatkowanie VAT usług turystycznych - odpowiedzi na pytania

Zasady opodatkowania VAT usług turystycznych budzą wiele wątpliwości. Spowodowane jest to szczególnymi zasadami ustalania podstawy opodatkowania przy świadczeniu tych usług. Podstawę tę stanowi, co do zasady, marża. Nie jest tak jednak zawsze, gdyż w zakresie, w jakim w skład usług turystycznych wchodzą tzw. usługi własne, podstawa opodatkowania jest ustalana na zasadach ogólnych. Wątpliwości budzi również to, kiedy świadczone usługi są usługami turystyki, a w konsekwencji kiedy mają zastosowanie wskazane szczególne zasady ustalania podstawy opodatkowania. Dla branży zajmującej się turystyką oraz biur rachunkowych zajmujących się rozliczaniem takich klientów są to kluczowe zagadnienia, decydujące o potencjalnym ryzyku podatkowym wiążącym się z tego typu działalnością.

I. Zasady ustalania podstawy opodatkowania usług turystyki

Podstawa opodatkowania. Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest, co do zasady, kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku (art. 119 ust. 1 ustawy o VAT). Przez marżę rozumie się przy tym różnicę między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (art. 119 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o VAT).

Zakupy, które wpływają na wysokość marży. Przy ustalaniu marży uwzględnia się zakupy towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty. Przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie (art. 119 ust. 2 zdanie drugie ustawy o VAT). Analogicznie za towary dla bezpośredniej korzyści turysty należy uznawać towary stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, np. ulotki czy informatory przekazywane turystom.

Przy ustalaniu marży uwzględnia się zakupy towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty dokonywane od innych podatników. Podatnikami takimi są nie tylko zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, ale również zarejestrowani jako podatnicy VAT zwolnieni oraz podatnicy niezarejestrowani (w uproszczeniu chodzi tu o dokonywanie zakupów u przedsiębiorców krajowych lub zagranicznych).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00