Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2014-05-09

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

Przepisy nie przewidują specjalnych terminów odliczenia VAT z duplikatów faktur. Sposób rozliczenia duplikatów jest uzależniony od tego, czy faktura pierwotna wpłynęła do firmy, co zostało zaewidencjonowane w jej rejestrach. Jeśli nie wpłynęła, duplikat traktujemy jak normalną fakturę i stosujemy ogólne zasady odliczania VAT.

Zasady wystawiania duplikatów faktur zawarto obecnie w postanowieniach art. 106l ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten, wprowadzony z dniem 1 stycznia 2014 r., nie zawiera jednak żadnych zmian w stosunku do reguł obowiązujących do końca 2013 r.

Duplikat jest wystawiany, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie. Wówczas podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia ponownie wystawia fakturę, na wniosek nabywcy, zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika. Duplikat może wystawić również nabywca na wniosek sprzedawcy, któremu faktura zaginęła lub została zniszczona. Wtedy wystawia duplikat faktury na podstawie posiadanej faktury zakupowej. W określonych sytuacjach duplikaty faktur sporządzają także organy egzekucyjne i komornicy sądowi, wykonujący czynności egzekucyjne.

Najczęściej duplikat faktury, na wniosek nabywcy, wystawia sprzedawca, który sporządził fakturę pierwotną. Jeżeli jednak faktura pierwotna została wystawiona przez nabywcę towaru lub usługi w ramach samofakturowania, duplikat również sporządza nabywca.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00