Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2014-03-13

Powstanie obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług udostępniania nieruchomości i zarządzania nią

Obowiązek podatkowy z tytułu usługi udostępniania nieruchomości mieszkalnej i zarządzania nią będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury, a jeżeli faktura nie zostanie wystawiona bądź zostanie wystawiona z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu na jej wystawienie, z upływem terminu płatności. Takie stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 21 stycznia 2014 r. (sygn. IPTPP1/443-776/13-6/IG), której fragment prezentujemy poniżej.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca, który jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, zawarł umowę o partnerstwo publiczno-prywatne z Gminą i zgodnie z zapisami tejże umowy zobowiązał się do: sporządzenia dokumentacji projektowej budynku mieszkalnego o zadanych parametrach, wybudowania budynku i zgłoszenia gotowości do wynajmu na rzecz osób typowanych i wskazywanych przez Gminę, administrowania lokalami mieszkalnymi oraz budynkiem. Płatności natomiast nie będą następowały po realizacji określonego etapu, tylko Gmina zobowiązała się w umowie do płacenia miesięcznego czynszu za dostawę przedmiotu umowy w wysokości 42 500 złotych miesięcznie plus należny podatek VAT, przez okres 120 miesięcy po zgłoszeniu przez Wnioskodawcę budynku do zasiedlenia. Płatności te dokonywane będą na podstawie wystawionej przez Zainteresowanego faktury VAT. Grunt został przekazany Wnioskodawcy na okres trwania umowy, na podstawie umowy użyczenia będącej integralną częścią umowy o partnerstwo publiczno-prywatne. Po dokonaniu spłaty ostatniej raty Zainteresowany zobowiązany jest do przeniesienia własności budynku na rzecz Gminy, a umowa użyczenia ulega automatycznemu rozwiązaniu. Budowany budynek będzie to budynek mieszkalny - 35 mieszkań socjalnych, sklasyfikowany w PKOB w grupie 11. Mieszkania będą spełniały założenia budownictwa społecznego. Budowa budynku została rozpoczęta, a planowany termin oddania do użytkowania to 30 listopada 2014 roku. W trakcie trwania umowy budynek będzie stanowił własność Wnioskodawcy, który zgodnie z przepisami podatkowymi dokonywał jego amortyzacji. Umowa z Gminą zawarta jest na 12 lat, tj. od 22.11.2012 r. do dnia 21.11.2024 r., i obejmuje trzy etapy: zaprojektowanie - 8 miesięcy, wybudowanie obiektu do dnia 30.11.2014 r. oraz eksploatacja i zarządzanie obiektem od 01.12.2014 r. do 21.11.2024 r. Suma opłat wniesionych przez Gminę pomniejszona o podatek VAT jest wyższa od wartości początkowej środka trwałego. Wnioskodawca będzie dostawcą budynku i administratorem obiektu przez czas trwania umowy. Czynsz dzierżawny będzie pobierany przez Gminę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00