Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2019-10-03

Kiedy przekazanie materiałów reklamowych kontrahentom podlega opodatkowaniu VAT

Nieodpłatne przekazania towarów, przy nabyciu których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, podlegają opodatkowaniu. Zasada ta nie dotyczy towarów spełniających definicję prezentów o małej wartości lub próbek towaru. Nie obejmuje ponadto towarów, które mogą być uznane za materiały o charakterze reklamowym i informacyjnym. W tym przypadku konieczne jest jednak ustalenie, czy przekazane materiały nie mają dla odbiorcy wartości konsumpcyjnej.

Z odpłatną dostawą towarów zrównano przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT):

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz
  • wszelkie inne darowizny,

jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów bądź ich części składowych.

Gdy nieodpłatne przekazanie podlega VAT, zastosowanie znajdują stawki podatku właściwe dla sprzedaży danego towaru na terytorium kraju. Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług jest wówczas rozpoznawany co do zasady, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, z chwilą dokonania dostawy (przekazania) tych towarów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00