comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-07-20
Jak udoskonalić kontrolę budżetową
W praktyce dominuje pogląd, że najważniejszą funkcją kontroli budżetowej jest pomoc najwyższemu kierownictwu w planowaniu i koordynowaniu wysiłków pracowników zmierzających do osiągnięcia określonych z góry, zrozumiałych celów. Jednak w dużej mierze zawodzi ona pokładane w niej oczekiwania. Zbyt często bowiem kontrola budżetowa jest postrzegana jako kosztowne i obciążające zajęcie.
Bardzo często uważa się, że kontrola budżetowa utrwala złe praktyki i ogranicza możliwości reagowania w szybko zmieniającym się środowisku. Problem polega na tym, że tradycyjne podejście do zarządzania kosztami poprzez kontrolę budżetową - jak się wydaje - pomija potencjalne korzyści, jednocześnie wyolbrzymiając zagrożenia. Dlaczego tak musi być? Przyczyny takiego stanu rzeczy zostaną omówione w dalszej części opracowania.
Ograniczenie, nie kontrola
Rozpatrując problem od strony psychologicznej, nie chodzi o to, że ludzie nie lubią zmian - raczej nie lubią być zmieniani. Na tej samej zasadzie nie lubią być kontrolowani za pomocą mechanizmów, takich jak kontrola budżetowa. Woleliby raczej sami kontrolować swój obszar odpowiedzialności.
Pozostało 88% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Pobierz pliki wydania
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right