2. Jak zapobiec utracie wpływów ze sprzedaży - limity kredytowe
Odraczanie terminu płatności za towar naraża dostawcę na ryzyko kredytowe i tym samym całą firmę na utratę części wpływów ze sprzedaży. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na wdrożenie mechanizmów umożliwiających kontrolę i ograniczenie tego ryzyka. Jednym z prostych rozwiązań w tym zakresie jest wprowadzenie limitów kredytowych dla odbiorców. Dobrze, jeśli w przypadku większej liczby odbiorców system kontrolowany jest przez programy informatyczne.
Kontrola kredytowa jest ściśle powiązana z zarządzaniem ryzykiem kredytowym odbiorcy. Ryzyko to powstaje w związku z odraczaniem terminu płatności. Proces ten obejmuje minimalizowanie należności niezapłaconych w terminie oraz kontrolę wykorzystania limitu kredytu kupieckiego. Minimalizowanie należności niezapłaconych to zagadnienie wielokrotnie poruszane na łamach „BIULETYNU RACHUNKOWOŚCI i finansów”. Skupimy się zatem na kontroli limitu kredytowego.


