Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2008-08-08

1. Kosztowe metody ustalania cen - Cost Based Pricing

Przy ustalaniu cen przedsiębiorstwo musi uwzględniać wiele czynników. Do najistotniejszych należą: popyt na rynku, cena konkurencji oraz poziom kosztów własnych. Najłatwiejszymi i najmniej kosztochłonnymi metodami ustalania cen są metody kosztowe. Mimo że nie uwzględniają one bezpośrednio czynników zewnętrznych (popyt i ceny konkurencyjne), umożliwiają ustalenie ceny minimalnej, która zapewnia pokrycie kosztów całkowitych.

Racjonalnie funkcjonujące przedsiębiorstwo w celu ustalenia odpowiedniego poziomu cen musi brać pod uwagę czynniki zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Czynnikami wewnętrznymi są przede wszystkim koszty. Mają bardzo istotne znaczenie, ponieważ to właśnie one decydują o tym, czy dana działalność jest opłacalna i w jakim stopniu. W najlepszym przypadku przedsiębiorstwo może tak ustalić cenę, żeby przychody ze sprzedaży pokryły całkowite koszty oraz zapewniły stałą marżę. Aby ustalić taką cenę, trzeba dokładnie przeanalizować wszystkie koszty. Przedsiębiorstwo w długim okresie powinno zapewnić środki na pokrycie wszystkich kosztów operacyjnych, tj. kosztów całkowitych. Z punktu widzenia kontynuacji działalności istnieje taka zasada, że przedsiębiorstwo nie może funkcjonować, jeżeli przychody ze sprzedaży nie pokrywają co najmniej kosztów stałych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00