Artykuł
1. Metody zarządzania należnościami
Należności są podstawową kategorią aktywów obrotowych. Są ściśle związane z prowadzeniem niemalże każdej działalności gospodarczej. W praktyce dość rzadko zdarza się, aby przedsiębiorstwa uzyskiwały natychmiastową zapłatę za sprzedane towary lub produkty. Problemy pojawiają się, gdy po upływie terminu zapłaty należność nie jest regulowana. Staje się ona wtedy należnością przeterminowaną, a w kolejnym kroku, po wszczęciu przez dostawcę dochodzenia na drodze sądowej - należnością sporną.
Jeżeli należności wynikają ze świadomie przyjętej polityki finansowania odbiorców i akceptowania odroczonej zapłaty w formie kredytu kupieckiego, nie powinny stanowić większych problemów po stronie dostawcy (w tym przypadku również kredytodawcy).
Zazwyczaj termin zapłaty jest odroczony w czasie z wielu przyczyn. Godząc się na odroczoną płatność, przedsiębiorstwa przyciągają potencjalnych klientów, bo oferują im korzystne warunki zakupu. Czasami przedsiębiorstwo ma na tyle słabą pozycję rynkową, że jest zmuszone akceptować narzuconą mu przez głównych odbiorców formę odroczonej zapłaty, aby zrealizować sprzedaż i utrzymać się na rynku.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right