Artykuł
1. Analiza piramidalna sposobem na ocenę efektywności finansowej firmy
Często w firmie zadajemy sobie pytanie: dlaczego wyniki są takie słabe? Co jest tego przyczyną? W przypadku niektórych wielkości i wskaźników finansowych odpowiedzi można poszukać, zestawiając je odpowiednio. W ten sposób powstaje piramida wskaźników. Jej analiza pozwala dostrzec rzeczywiste przyczyny kłopotów przedsiębiorstwa.
Nazwa „piramida wskaźników” odzwierciedla ich wielopoziomowy układ, w którym jednym wskaźnikom są podporządkowane inne. Pozwala to na identyfikację zależności zachodzących między nimi. Taka relacja umożliwia ustalenie, jak różne wskaźniki znajdujące się na niższych piętrach piramidy wpłynęły na wielkość tych znajdujących się na wyższym poziomie. Na ich podstawie można też zidentyfikować zjawiska finansowe, które były odpowiedzialne za niezadowalający poziom wskaźników znajdujących się na wyższych poziomach piramidy.