Artykuł
2. Rezerwy pracownicze - ujawnienia w sprawozdaniu finansowym sporządzanym według ustawy i MSR
Rezerwy są szczególnymi pozycjami w sprawozdaniu finansowym, do których należy podchodzić bardzo ostrożnie. Ich wycena powinna być jak najbardziej zbliżona do rzeczywistości. Umożliwia to użytkownikom sprawozdania jednostki ocenę skutków finansowych mogących wystąpić w przyszłości.
Obowiązek tworzenia rezerw na świadczenia pracownicze nakłada na jednostki art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem rezerwy na świadczenia pracownicze należy tworzyć na koszty związane z prawdopodobnymi zobowiązaniami pracowniczymi przypadającymi na bieżący okres sprawozdawczy, wynikającymi z obowiązku wykonania przyszłych świadczeń na rzecz pracowników. Szczególnym rodzajem tych rezerw są rezerwy aktuarialne, przez które należy rozumieć wszelkie rezerwy na świadczenia pracownicze, do których oszacowania niezbędne jest zaangażowanie aktuariusza.
Obowiązująca ustawa o rachunkowości nie posługuje się w przypadku rezerw na świadczenia pracownicze terminem rezerw aktuarialnych, jednak w sprawach nieuregulowanych przepisami ustawy jednostki mogą stosować Krajowe Standardy Rachunkowości wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości, w tym KSR nr 6 . Standard ten zaleca jako metodę wyceny rezerw na świadczenia emerytalne metodologię aktuarialną. Treść standardu jest zgodna z MSR 19 .
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right