Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-11-11

1. Rynkowa wartość dodana MVA - miara atrakcyjności inwestycyjnej przedsiębiorstwa

Nic tak skutecznie nie zachęca inwestorów do iwestowania w przedsiębiorstwa, jak fakt, że wartość rynkowa dotychczas zainwestowanego kapitału przewyższa jego wartość księgową. Rozbieżność między wartością rynkową zainwestowanego w przedsiębiorstwo kapitału a jego księgową wyceną stanowi precyzyjną miarę tego, jaka jest skuteczność przedsiębiorstwa w kreowaniu dodatkowych korzyści dla inwestorów. Chodzi o rynkową wartość dodaną przedsiębiorstwa, którą oznacza się skrótem MVA od angielskiego wyrażenia Market Value Added.

Rynkowa wartość dodana przedsiębiorstwa służy ocenie atrakcyjności inwestycyjnej. Konieczne jest więc, aby przedsiębiorstwo było notowane na rynku giełdowym. Wtedy kapitał zainwestowany w przedsiębiorstwo jest wyceniany nie tylko w sprawozdaniu finansowym, ale dodatkowo ten sam kapitał podlega wycenie na rynku kapitałowym.

Najlepsze przedsiębiorstwa z łatwością pozyskują kapitał. Dowodem tego jest informacja z rynku kapitałowego o rosnącej ich wartości rynkowej. Są to przedsiębiorstwa, w których kapitał pomnaża się najszybciej. Wzrost kursu akcji w ich przypadku wynika z rekomendacji "kupuj" najlepszych analityków przekonanych o atrakcyjności inwestycji. To wtórny obrót akcjami może powodować znaczący wzrost ceny rynkowej wyemitowanych akcji w porównaniu z ceną z obrotu pierwotnego. Jak wiadomo, przedsiębiorstwa konkurują ze sobą na rynku kapitałowym, a inwestorzy mają możliwość rezygnacji z niektórych inwestycji i ich zamiany na inne. Wybór najlepszego przedsiębiorstwa wynika z chęci osiągania zysków i niechęci do ponoszenia strat. Dlatego szansę na rozwój mają tylko te przedsiębiorstwa, które potrafią jak magnes przyciągnąć kapitał.

Przykład 1

Poprzez pierwotną emisję dodatkowych akcji pewne przedsiębiorstwo pozyskuje dodatkowy kapitał akcyjny. Strategia przedsiębiorstwa jest taka, że pozyskany kapitał pozwoli na unowocześnienie technologii stosowanych w przedsiębiorstwie. Pan Kowalski uznał, że zakup akcji jest atrakcyjną formą inwestycji w przedsiębiorstwo, i postanawia ulokować w nim swój kapitał.

Pobierz pliki wydania
Pobierz:

PDF
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00