Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-06-16

1. Activity Based Costing jako metoda alokacji kosztów produktu

Activity Based Costing, znana jako metoda ABC (rachunek kosztów działań), stanowi w rachunkowości zarządczej bardzo pożyteczne narzędzie służące do alokacji kosztów pośrednich do kosztów wytworzenia produktów. W tradycyjnym rachunku kosztów jedynie koszty produkcji są przypisane bezpośrednio produktom. Koszty sprzedaży oraz koszty administracyjne są traktowane jako koszty okresu - zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Niemniej również koszty niebezpośrednio produkcyjne, jak np. prowizje sprzedawców, koszty wysyłki, koszty gwarancji, mogą stanowić część kosztów produkcji, sprzedaży, dystrybucji i być przyporządkowane do indywidualnych produktów. Ułatwia to kontrolę wewnętrzną produkcji oraz pomaga w ustaleniu ceny sprzedaży.

W tradycyjnym rachunku kosztów kosztom wytworzenia produktu przypisane są wszystkie koszty produkcyjne, nawet te, które nie przyczyniają się bezpośrednio do wytworzenia produktów (np. koszty ochrony hali produkcyjnej). W metodzie ABC tego typu koszty produkcji powinny zostać zaliczone do kosztów okresu, gdyż ich poziom nie jest uzależniony od ilości i rodzaju wytwarzanych produktów. Metoda ABC pozwala zaliczyć dany koszt do kosztu produktu tylko wtedy, gdy decyzja odnośnie do produktu spowoduje zmiany w tego typu kosztach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00