Porada
Jakie obowiązki sprawozdawcze ciążą na spółce i likwidatorach w przypadku likwidacji spółki
Bilans likwidacyjny jest pojęciem wynikającym z Kodeksu spółek handlowych. Sporządzany jest na dzień otwarcia likwidacji. Zawiera dane bilansu zamknięcia sporządzonego zgodnie z ustawą o rachunkowości. Zgodnie z k.s.h. na dzień powstania spółki w likwidacji należy sporządzić bilans otwarcia likwidacji, który trzeba przedłożyć zgromadzeniu wspólników do zatwierdzenia. Natomiast sprawozdanie finansowe, zgodnie z ustawą o rachunkowości, sporządzone jest na dzień poprzedzający dzień postawienia spółki w stan likwidacji. Składa się ono z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej.
Najczęściej pojawiające się pytania związane z likwidacją spółek dotyczą bilansu likwidacyjnego. Jak w bilansie otwarcia likwidacji należy wycenić składniki majątku? Co oznacza cena sprzedaży netto w rozumieniu ustawy o rachunkowości? Czy Kodeks spółek handlowych odnosi się do wyceny składników majątku? Czy należy sporządzić dwa bilanse otwarcia: według ustawy o rachunkowości i według Kodeksu spółek handlowych? Czy bilans otwarcia likwidacji należy złożyć do KRS? Jakie obowiązki ciążą na spółce postawionej w stan likwidacji?
Składniki majątku w likwidowanej spółce wycenia się według cen sprzedaży netto możliwych do uzyskania. Ceny te nie mogą być wyższe od cen nabycia poszczególnych składników majątku pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. Bilans zamknięcia spółki jest jednocześnie bilansem otwarcia spółki w likwidacji. Nie ma potrzeby sporządzania dwóch bilansów otwarcia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right