Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2014-06-26

Zarządzanie wierzytelnościami - komu powierzyć obsługę firmowych wierzytelności

Budowa efektywnego systemu zarządzania wierzytelnościami w firmie to ważny krok w kierunku zapewnienia jej trwałej płynności finansowej. Nie chodzi przy tym wyłącznie o windykację zaległych płatności i dochodzenie ich na drodze sądowej, ale także o szereg działań prewencyjnych. To one - zastosowane zawczasu - pozwalają uniknąć przymusowej egzekucji. Zarządzanie wierzytelnościami w organizacji trzeba więc traktować jako przemyślany i spójny proces postępowania z każdą należnością. Komu zatem można powierzyć te zadania?

Kluczem do sukcesu przy budowie systemu zarządzania wierzytelnościami jest stworzenie mechanizmów odzyskiwania jak największej wartości należności w jak najkrótszym czasie i jak najmniejszym kosztem. W tym procesie nie może umknąć jeszcze jeden niezwykle istotny aspekt, a mianowicie - odzyskiwania należności przy zachowaniu dobrych relacji z dłużnikiem. Nie jest to zadanie proste, aczkolwiek w pełni wykonalne. Wymaga jednak zastosowania odpowiednich procedur i konsekwencji w działaniu. Wymaga też przemyślenia, czy realizować te procedury własnymi siłami, czy jednak zdecydować się na obsługę profesjonalistów, czyli zastosować outsourcing.

1. Kiedy stosować monitoring płatności

Kluczową rolę w procesie zarządzania wierzytelnościami w firmie odgrywa czas. Zastosowanie niespójnych i błędnych metod odzyskiwania należności, brak dyscypliny płatniczej oraz poczucie bezkarności dłużników sprawiają, że okres oczekiwania na zapłatę faktur wydłuża się nawet do 90 dni. To zdecydowanie zbyt długi czas, który niejednokrotnie jest w stanie zachwiać płynnością finansową nawet silnych i sprawnych organizacyjnie podmiotów. Dlatego znacznie łatwiej zapobiegać takim sytuacjom, niż "leczyć" ich skutki. Najprostszą i najbardziej efektywną metodą jest monitoring należności. Jego zastosowanie ma sens jedynie w odniesieniu do płatności niewymagalnych i wymagalnych do 30 dni. Dla bardziej przeterminowanych faktur skutecznym rozwiązaniem jest pewna i efektywna procedura windykacyjna.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00