Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2014-01-14

Optymalizacja podatkowa - na czym polega i jakie niesie korzyści (część 1)

Dążenie przedsiębiorców do jak najniższego opodatkowania prowadzonej działalności nabrało szczególnego znaczenia w ostatnim okresie. Sytuacja gospodarcza mobilizuje firmy do szukania nowych źródeł oszczędności. Jednym z nich może być optymalizacja podatkowa, pozwalająca na obniżenie obciążeń podatkowych firmy i poprawę wyniku finansowego. Na czym polega optymalizacja podatkowa?

Optymalizacja podatkowa to takie planowanie podatkowe, które ma na celu stworzenie optymalnych pod względem obciążeń podatkowych i okołopodatkowych struktur i rozwiązań odnoszących się do podejmowanych przez podatników konkretnych działań gospodarczych, np. operacyjnych czy inwestycyjnych. Jest to taki wybór struktury planowanej czynności prawnej (np. transakcji), aby uzyskać zminimalizowanie łącznych obciążeń podatkowych.

Przedsiębiorca, który zamierza wprowadzić takie rozwiązania, musi jednak zacząć od opracowania zindywidualizowanej szczegółowej koncepcji. Koncepcja ta z jednej strony ma generować korzyści, a z drugiej - ograniczyć ryzyko i zagwarantować przedsiębiorcy poruszanie się w granicach przewidzianych przez przepisy podatkowe. Opracowanie koncepcji optymalizacji powinno być zatem poprzedzone analizą wykładni obowiązujących przepisów podatkowych, interpretacji organów skarbowych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych i Trybunału Konstytucyjnego.

UWAGA!

Optymalizację podatkową należy odróżnić od uchylania się od opodatkowania. Planowanie podatkowe odbywa się bowiem w granicach obowiązujących przepisów prawa, natomiast uchylanie się od opodatkowania jest nielegalne.

Stanowisko Trybunału Konstytucyjnego

Dnia 11.5.2004 r. TK uznał za sprzeczny z Konstytucją art. 24b § 1 Ordynacji podatkowej nadający organom podatkowym uprawnienia do pominięcia skutków podatkowych czynności prawnych, jeżeli udowodnią, że z dokonania tych czynności nie można było oczekiwać innych istotnych korzyści niż wynikające z obniżenia wysokości zobowiązania podatkowego, zwiększenia straty, podwyższenia nadpłaty lub zwrotu podatku - wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 11 maja 2004 r. (K 4/03, OTK-A 2004, nr 5, poz. 41)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00