W jaki sposób pracownicy mogą potwierdzać swoją obecność w pracy
PROBLEM: Czy potwierdzanie obecności w pracy może być dokonywane tylko poprzez podpisanie tradycyjnej lisy obecności?
ODPOWIEDŹ: Nie, pracodawca ma szerokie możliwości określenia sposobu potwierdzania przez pracowników obecności w pracy. Wybierając jedną z nich, należy zastanowić się nad wielkością zakładu pracy, stopniem „zinformatyzowania” pracowników oraz stanowiskami, na których praca jest świadczona bez potrzeby stawiania się w siedzibie pracodawcy (budynkach pracy) - tj. głównie w terenie.
Lista obecności jest w wielu jednostkach najczęściej występującym sposobem potwierdzania obecności pracownika w pracy. Daje ona pracodawcy możliwość kontroli godziny stawienia się pracownika do pracy, rozpoczęcia wykonywania zadań służbowych itp. Ma także znaczenie w zakresie bezpieczeństwa, gdyż pozwala na szybką weryfikację (przynajmniej uprawdopodobnienie) liczby osób obecnych w danej chwili w budynku. Może mieć to istotne znaczenie w razie wypadków czy pożarów. Jednak nie jest to jedyna możliwość potwierdzania obecności w pracy. Pracodawca w tym zakresie ograniczony jest jedynie kwestiami technicznymi, ekonomicznymi oraz organizacyjnymi.
