Jak stworzyć Kodeks Etyki urzędników samorządowych
Wzrost zainteresowania problematyką etyki i tworzenia kodeksów etycznych w różnych dziedzinach życia gospodarczego jest dziś zjawiskiem powszechnym. Obecnie nie funkcjonuje jeden kodeks etyczny dla pracowników administracji samorządowej. Opracowano jedynie Kodeks Etyki Służby Cywilnej obowiązujący w administracji rządowej. Samorządy same tworzą też swoje własne kodeksy regulujące zasady zachowania i postępowania pracowników. Co daje wprowadzenie kodeksu etyki? Jakie zasady przyjąć przy tworzeniu takiego kodeksu? Jakie standardy powinny stanowić jego myśl przewodnią?
Etyka z jednej strony ocenia postępowanie ludzi, z drugiej – powinna stanowić źródło zaleceń i norm. W celu przeciwdziałania negatywnym zachowaniom w sektorze publicznym oraz wdrażania proetycznych działań opracowano standardy życia publicznego. Stanowią one podstawę działania pracowników administracji publicznej. W zakresie prawidłowych postaw funkcjonariuszy sektora samorządowego, ustawodawca w rozdziale 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (art. 24) zawarł obowiązki takich pracowników – uwzględniając także pewne aspekty zasad etyki.
