Jak prawidłowo wypełnić protokół powypadkowy - krok po kroku
Przy sporządzaniu dokumentacji powypadkowej należy dołożyć należytej staranności, ponieważ błędnie sporządzona dokumentacja powoduje bardzo często konieczność wdrożenia postępowania wyjaśniającego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wówczas dochodzi do przedłużenia terminu załatwienia sprawy, a tym samym powoduje to dłuższe oczekiwanie wnioskodawcy na przyznanie i wypłatę przysługujących jemu świadczeń. W niniejszym opracowaniu przedstawiamy prawidłowo sporządzony protokół powypadkowy wraz z załącznikami, które powinny zostać dołączone do dokumentacji powypadkowej.
Zawiadomienie o wypadku
Pracownik jest zobowiązany do bezzwłocznego zgłoszenia wypadku do pracodawcy. Pracodawca z kolei jest zobowiązany do podjęcia określonych działań faktycznych i formalnoprawnych, np. niezwłocznego powołania zespołu powypadkowego, przesłuchania poszkodowanego, zebrania informacji od ewentualnych świadków zdarzenia. Prawidłowe postępowanie ma w tym przypadku istotne znaczenie w zakresie uznania danego zdarzenia za wypadek przy pracy. Podstawowe obowiązki w zakresie wypadków przy pracy nakłada na pracodawcę ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.). Jednakże, aby pracodawca mógł je spełnić, musi uzyskać wiedzę o zaistniałym wypadku.
Przykład 1
Pracownica poszkodowana w wypadku przy pracy, po wizycie u lekarza i otrzymaniu zwolnienia lekarskiego nie przyszła do pracy z powodu uciążliwego bólu, ale telefonicznie zawiadomiła pracodawcę o zaistniałym zdarzeniu.
Pracownik, który uległ wypadkowi, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala, powinien poinformować niezwłocznie o wypadku swojego przełożonego (patrz: ). . Zgłoszenie wypadku powinno wpłynąć do przełożonego od osoby poszkodowanej. Informacja poszkodowanego o wypadku może być przekazana w formie ustnej. Tak też z reguły się dzieje, ponieważ najważniejszą sprawą w tym momencie jest uzyskanie pomocy medycznej.
