Konsekwencje nieobniżenia przez rady wynagrodzeń dla swoich włodarzy
Mamy już wrzesień 2018 r. i okazuje się, że duża część organów stanowiąco-kontrolnych JST albo nie podjęła uchwał (tj. odrzuciła je w głosowaniu), albo w ogóle projekty uchwał nie zostały przygotowane na sesję rady i zabrakło ich w porządku obrad. W związku z powyższym należy zapytać o konsekwencje takiego postępowania.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych od 1 lipca br. obowiązują niższe stawki wynagrodzenia zasadniczego wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, burmistrzów dzielnic m.st. Warszawy, a także ich zastępców. Nowe zasady dotyczą również członków zarządów powiatów (w tym starostów i wicestarostów), członków zarządów województw (w tym marszałków i wicemarszałków), przewodniczących zarządów związków jednostek samorządu terytorialnego, ich zastępców oraz pozostałych członków. Zmiana polega na obniżeniu - średnio o 20% - minimalnego i maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego samorządowców zatrudnionych na podstawie wyboru albo powołania (wysokość dodatku funkcyjnego się nie zmienia). Obniżka nie następuje jednak z mocy prawa. Konieczne jest tutaj działanie rady gminy (powiatu) albo sejmiku. To organ stanowiący jest bowiem jedynym uprawnionym do ustalania wysokości wynagrodzenia osób piastujących funkcje organów wykonawczych JST.
