Likwidacja jednostki budżetowej
Prawidłowe przeprowadzenie likwidacji jednostki budżetowej jest procesem bardzo złożonym. Wymaga szeregu działań wszystkich komórek takiej jednostki. Prace należy przeprowadzić zarówno w zakresie podatkowym, jak i rachunkowym. Na szczególną uwagę zasługuje także kwestia spraw pracowniczych likwidowanej jednostki. Tematyka prac i obowiązków związanych z likwidacją jednostki budżetowej bardzo często przewija się w pytaniach naszych Czytelników. Do szerszego poruszenia tego tematu zainspirowaliście nas Państwo, poruszając ten problem na forum Rachunkowości Budżetowej na Facebooku.
Zagadnienia prawne i podatkowe
Mienie, zobowiązania i należności jednostki budżetowej w razie jej likwidacji
Jak wynika z art. 11 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych:
- nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
- działające na podstawie statutu określającego w szczególności nazwę, siedzibę i przedmiot działalności;
- prowadzące swoją gospodarkę finansową na podstawie planu dochodów i wydatków.
Istotą funkcjonowania jednostki budżetowej jest więc jej podporządkowanie organowi władzy publicznej, czyli np. gminie w jednostkach samorządowych. Przepisy uofp określają też m.in. zasady dysponowania majątkiem tych jednostek w razie ich likwidacji.
Likwidację jednostki budżetowej, co do zasady, przeprowadzają:
- ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw - w przypadku państwowych jednostek budżetowych;
- organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (rada gminy lub powiatu oraz sejmik województwa) - w przypadku gminnych, powiatowych lub wojewódzkich jednostek budżetowych.
ZAPAMIĘTAJ!
Likwidując jednostkę budżetową, wspomniany organ określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki. W przypadku państwowej jednostki budżetowej decyzję o przeznaczeniu tego mienia podejmuje się w porozumieniu z Ministrem Finansów (art. 12 ust. 3 uofp).
