Klasyfikacja budżetowa środków z subwencji naliczanych dla uczniów z wagami z tytułu niepełnosprawności
PROBLEM: Gmina jest organem prowadzącym dla dwóch małych szkół wiejskich z oddziałami ogólnodostępnymi. Na podstawie art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych środki z subwencji naliczone na uczniów z wagami z tytułu niepełnosprawności zostały zakwalifikowane do rozdziałów 80149, 80150, 80152. Zgodnie z opinią MEN, szkoły wydatkują środki z tych rozdziałów na realizację zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego m.in. na wynagrodzenia dla zatrudnionego nauczyciela wspomagającego oraz pomocy nauczyciela, na zajęcia rewalidacyjne, pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zajęcia logopedyczne oraz pomoce dydaktyczne dla tych dzieci.
PYTANIE 1: Czy środki te można przeznaczyć również na dzieci, które nie posiadają orzeczeń, ale jedynie opinie, a szkoła musi zapewnić tym dzieciom wszelkiego rodzaju zajęcia wspomagające (logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, pomoc psychologiczno-pedagogiczną)?
ODPOWIEDŹ 1: Kwestie dotyczące środków finansowych przeznaczanych na kształcenie specjalne oraz organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych reguluje w art. 8 ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (dalej: ufzo).
Zgodnie z tym przepisem, w roku budżetowym na realizację zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (dalej: ustawa - Prawo oświatowe), oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy - Prawo oświatowe, jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż kwota przewidziana w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach, prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w zakresie tych zadań.
