Elektroniczne rejestrowanie imiennego wykazu głosowań radnych
Każdy mieszkaniec wspólnoty bez wychodzenia z domu może poznać sposób głosowania danego radnego podczas obrad rady. Od obecnej kadencji imienne wykazy głosowań muszą być nie tylko rejestrowane, ale również upubliczniane.
Co do zasady na każdym szczeblu samorządu głosowanie w radzie/sejmiku jest jawne. Ustawy samorządowe przewidują jednak wyjątki. Dla niektórych kategorii czynności wprowadzają obowiązek tajnego głosowania. Wyłączenie jawności dotyczy głównie spraw personalnych.
Przepisy ustawy z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (dalej: nowelizacja) wprowadziły obowiązek elektronicznego rejestrowania imiennego wykazu głosowań radnych.
Zmiany dotyczące obowiązku rejestrowania wykazu głosowań wprowadzono odpowiednio w:
|
Jawność głosowania
Zasadą przy podejmowaniu uchwał przez radę/sejmik jest jawność głosowania. Chodzi zatem o taki sposób oddania głosu, przy którym jego treść może być poznana przez inne osoby uczestniczące w obradach. Możliwość taką ma także publiczność obecna na sesji.
