Kiedy przewodniczący rady gminy może wydawać polecenia służbowe pracownikom urzędu gminy
Od początku obecnej kadencji przewodniczący rady/sejmiku uzyskał nowe uprawnienie. W związku z realizacją swoich obowiązków może on wydawać polecenia służbowe pracownikom urzędu gminy (starostwa, urzędu marszałkowskiego), wykonującym zadania organizacyjne, prawne oraz inne związane z funkcjonowaniem rady/sejmiku, komisji i radnych. W tym przypadku przewodniczący wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do tych pracowników.
Uprawnienie to zostało wprowadzone do przepisów samorządowych ustawą z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (dalej: nowelizacja).
Potrzeba regulacji
Wójt, starosta czy marszałek województwa posiada aparat pomocniczy w postaci urzędu. Przewodniczący rady/sejmiku nie ma natomiast takich struktur. Pierwotnie projekt nowelizacji zakładał, że w każdym urzędzie zostanie powołana specjalna komórka organizacyjna (biuro), która będzie wspierać przewodniczącego w wykonywaniu jego obowiązków. Jednak w trakcie prac parlamentarnych wycofano się z tego pomysłu.
