Pensum łączone dla nauczyciela zatrudnionego na cały etat i realizującego dodatkowe zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Nauczyciel zatrudniony w SOSzW na cały etat 18/18 godzin tygodniowo realizuje dodatkowo zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w wymiarze 5/22 godzin tygodniowo. Czy należy płacić za zajęcia wczesnego wspomagania z wymiaru 92.00 czy ustalić pensum łączone 18/18+ 5/22 = 23/19 i wtedy za 4 godziny ponad etat płacić z wymiaru 79.00? Jak postąpić w przypadku nauczyciela zatrudnionego na część etatu (9/18), który dostał dodatkowo zajęcia wczesnego wspomagania (3/20)? Czy należy aneksować umowę i zwiększyć ją o godziny wczesnego wspomagania czy płacić za nie obok? Nauczycielowi za godziny etatowe przysługuje dodatek za trudne i uciążliwe warunki pracy a za zajęcia wczesnego wspomagania powinien otrzymywać tylko wynagrodzenie zasadnicze bez dodatków, więc w jaki sposób należałoby przy pensum łączonym wyjąć z etatu godziny wczesnego wspomagania tak, żeby były bez dodatków za warunki pracy?
Na podstawie art. 127 ust. 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
Stosownie do zapisu § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.
Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli określa tabela prezentowana na gruncie zapisu art. 42 ust. 3 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. W tabeli brak jest wyodrębnionego pensum nauczycieli prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Również organ prowadzący nie został wyposażony w kompetencje do określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin w odniesieniu do tego rodzaju zajęć. Z tego względu zajęcia powinny być prowadzone w indywidualnym wymiarze pensum danego nauczyciela. Jeżeli nauczyciel zatrudniony jest w wymiarze 18 godzin tygodniowo, wówczas pensum zajęć wczesnego wspomagania rozwoju powinno wynieść 18 godzin.
Równocześnie należy zwrócić uwagę na zapisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych. Zgodnie z zapisem § 3 pkt 3 powołanego rozporządzenia, nauczyciele: pedagodzy, psycholodzy logopedzi, terapeuci pedagogiczni i doradcy zawodowi, zatrudnieni w przedszkolach, szkołach i placówkach w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, realizują zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci - w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych.
W powołanej regulacji prawodawca dobitnie wskazał, że w sytuacji, gdy zajęcia prowadzą specjaliści (realizujący pensum określone przez organ prowadzący), prowadzą zajęcia wczesnego wspomagania w ramach obowiązującego ich pensum.
Tym samym brak jest podstaw do określania tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć wczesnego wspomagania w sposób odbiegający od pensum realizowanego przez konkretnego nauczyciela.
Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach przysługuje z tego tytułu dodatek za warunki pracy. W ujęciu normatywnym praca prowadzona z dziećmi w ramach zajęć wczesnego wspomagania rozwoju nie jest uważana za pracę w trudnych warunkach. Z tego względu, dokonując obliczenia należnego nauczycielowi wynagrodzenia należy liczbę godzin zajęć przyjmowaną do obliczenia dodatku, pomniejszyć o liczbę godzin zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (jeżeli zajęcia te mieszczą się w etacie nauczyciela). Dodatek za warunki pracy należy następnie wyliczyć proporcjonalnie.
Przyznanie dodatkowych godzin zajęć nauczycielowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze zajęć stanowi zmianę warunków pracy i płacy. Z tego względu należy dokonać pisemnej zmiany zawartej umowy. Zmiana może w tej sytuacji nastąpić za zgodą nauczyciela.
Podstawa prawna:
art. 34 ust. 1; art. 42 ust. 3 oraz ust. 7 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2018 r., poz. 967)
art. 127 ust. 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r., poz. 996)
§ 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r., poz. 1635)
§ 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2014 r., poz. 416)
art. 29 § 4 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2018 r., poz. 917)
§ 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1601)
Autor: Agata Piszko
