Tereny kolejowe należą do gmin
Tak wynika z postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego wydanego w pełnym składzie 1 kwietnia 2019 r. (sygn. akt I OPS 4/17). W orzeczeniu tym sąd podtrzymał swoje stanowisko mówiące, że samorząd przejmuje tereny kolejowe, jeśli nie ma dokumentów stwierdzających zarząd PKP.
Spór pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego a PKP ciągnie się od lat. Był on też przedmiotem rozstrzygnięć NSA. Sąd ten swoje stanowisko w sprawie zaprezentował w korzystnych dla samorządów uchwałach z 27 lutego 2017 r. (sygn. akt I OPS 2/16) oraz z 26 lutego 2018 r. (sygn. akt I OPS 5/17). W obu tych orzeczeniach składy orzekające wyraziły stanowisko, że „pozostawanie nieruchomości we władaniu przedsiębiorstwa PKP bez udokumentowanego prawa w sposób określony w art. 38 ust. 2 ustawy z 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz.U. nr 22, poz. 99 z późn. zm.) oznacza, że nieruchomość ta należała 27 maja 1990 r. do rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych.
