Problemy z wyborem ławników
W związku z wyborami ławników przez radę gminy na podstawie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych, zwracam się z prośbą o udzielenie poniższych informacji: 1) zaświadczenie lekarskie załączone do zgłoszenia kandydata, dokonanego przez prezesa sądu, opatrzone jest datą wcześniejszą niż 30 dni przed dniem zgłoszenia (zarówno 30 dni przed dniem wpływu do gminy jak i 30 dni przed dniem stempla pocztowego - wysyłka z sądu). Czy w związku z powyższym takie zgłoszenie, jako nie spełniające wymagań formalnych, musi obligatoryjnie pozostać bez dalszego biegu? 2) w wyniku analizy zgłoszeń kandydatów na ławników, zespół ds. zaopiniowania kandydatów na ławników, powołany uchwałą rady gminy, stwierdził, że 2 osoby zamieszkują poza terenem gminy (na terenie właściwości sądu, ale zamieszkują i prowadzą działalność w sąsiedniej gminie). Czy takie zgłoszenie powinno zostać obligatoryjnie przekazane wg właściwości (zgodnie z KPA) do gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania? Ponadto, co w sytuacji, gdy gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania nie prowadzi wyboru ławnika do tego sądu, czy także przekazuje się wg właściwości, czy zwraca sądowi, czy pozostawia bez dalszego biegu? 3) Proszę o potwierdzenie, że zapis art. 158 par. 1 pkt 4: "ławnikiem może być wybrany ten, kto jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku" oznacza, że rada gminy może wybrać na ławnika tylko i wyłącznie osobę, która zamieszkuje na terenie tej gminy?
