Transmitowanie i utrwalanie obrad rady gminy
Transmitowanie obrad rady gminy i utrwalanie ich za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk to nowy obowiązek nałożony na organy gmin. Nowe, mało precyzyjne przepisy po ponad półrocznym stosowaniu wywołują szereg wątpliwości. Problemy dotyczą nie tylko zakresu i sposobu czy aspektów technicznych utrwalania obrad, ale także kwestii ochrony danych osobowych - zwłaszcza w kontekście przepisów RODO.
Obowiązek transmitowania i utrwalania obrad rad gmin wprowadziły przepisy ustawy z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. Obecnie, zgodnie z art. 20 ust. 1b ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), obrady rady gminy są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Poza tym nagrania obrad są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty. Mamy zatem do czynienia z obligatoryjnością transmitowania i utrwalania obrad rady oraz udostępniania z nich nagrań.
Z analogiczną sytuacją mamy do czynienia na szczeblu powiatu i województwa. Zostało to usankcjonowane w art. 15 ust. 1a ustawy o samorządzie powiatowym i w art. 21 ust. 1a ustawy o samorządzie województwa.
WAŻNE
Zapewnienie jedynie retransmisji - czyli udostępnienie po sesji utrwalonych nagrań będzie naruszeniem ciążącego na organach gmin obowiązku.
Wskazany obowiązek zostanie spełniony wtedy, gdy organy gmin zapewnią, aby:
- obraz i dźwięk były przekazywane w czasie rzeczywistym - tj. na bieżąco,
- obraz i dźwięk zostały utrwalone - z możliwością późniejszego zapoznania się z nagraniem,
- nagranie zostało udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.
