Postępowanie zatwierdzające ewidencyjny podział nieruchomości – wybrane zagadnienia prawne
Ewidencyjny podział nieruchomości sprowadza się do postępowań administracyjnych - często
praktykowanych przez organy gmin. Postępowania te nie są może aż tak problematyczne,
jak np. postępowania w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy, warto tu jednak również
zwrócić uwagę na kilka powtarzających się w praktyce problemów interpretacyjnych.
W pierwszej kolejności z pewnością konieczne jest precyzyjne określenie zakresu kompetencji organów administracji publicznej dokonujących podziału nieruchomości.
WSA w Gdańsku w wyroku z 19 kwietnia 2018 r. (sygn.akt II SA/Gd 61/18) uznał, że podziału nieruchomości zgodnie z art. 93 ust. 1 i 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.) można dokonać, jeżeli podział zgodny jest z ustaleniami planu miejscowego (dalej: mpzp), a zgodność z ustaleniami planu dotyczy m.in. przeznaczenia terenu.
Kompetencje opiniujące organu
Przed zatwierdzeniem podziału niezbędne jest jego zaopiniowanie. Wydanie postanowienia opiniującego podział nieruchomości jest jednym z etapów postępowania podziałowego. I to etapem koniecznym - bez którego wydanie decyzji zatwierdzającej projekt podziału nieruchomości byłoby sprzeczne z prawem.
