Tryb tajny głosowania zawsze wskazuje ustawodawca
Nie można w drodze norm statutowych rozszerzać kręgu spraw poddanych procedurze tajnego głosowania. Uprawnienie w tym zakresie przysługuje bowiem jedynie ustawodawcy.
Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy. Tak wynika z art. 11b ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). W sprzeczności z powyższą normą pozostają zatem wszelkie postanowienia statutowe wyłączające jawność głosowania. Ograniczenie jawności może wynikać tylko z ustawy. Do takich wniosków doszedł WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 9 października 2019 r. (sygn. akt II SA/Go 487/19).
