PPK. Jak wdrożyć pracownicze plany kapitałowe w JST – aspekt praktyczny
Najbliższy czas dla jednostek samorządu terytorialnego stoi pod znakiem przygotowań do wdrożenia pracowniczych planów kapitałowych (PPK). Do końca bieżącego roku samorządowi pracodawcy powinni przeprowadzić i zakończyć wszelkie działania planistyczne, informacyjne i administracyjne związane z wdrożeniem PPK.
Pracownicze plany kapitałowe (PPK) to stosunkowo nowy program długoterminowego oszczędzania skierowany do osób czynnych zawodowo. Zgodnie z ustawą z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (dalej: ustawa o PPK) jednostka samorządu terytorialnego, jako podmiot zatrudniający wchodzący w skład jednostek sektora finansów publicznych w rozumieniu art. 9 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, obowiązkowo przystąpi do PPK z dniem 1 stycznia 2021 r. Pozostało kilka miesięcy, które należy wykorzystać na racjonalne działania przygotowawcze i wdrożeniowe.
Czynności przygotowawcze
Kampania informacyjna
Pracodawca ma obowiązek przeprowadzenia wśród pracowników kampanii informacyjnej na temat tego, czym są PPK i na czym one polegają, w szczególności wyjaśnić warunki uczestnictwa oraz obowiązki i uprawnienia.
Poza tym musi on poinformować pracowników:
- o możliwości złożenia wniosku o przystąpieniu do programu - dotyczy osób, których udział w PPK jest uzależniony od złożenia przez nich wniosku z uwagi na wiek pomiędzy ukończonym 55 a nieukończonym 70 rokiem życia. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 2 ustawy o PPK do programu automatycznie zapisywane są jedynie osoby pomiędzy 18 a 55 rokiem życia;
- o ponownym dokonywaniu wpłat - dotyczy osób, które wcześniej złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat na PPK. Taką informację należy przekazywać co 4 lata, do ostatniego dnia lutego danego roku;
