Czy OPS może korzystać z posiłków przygotowywanych w innej jednostce organizacyjnej gminy – szkole
W gminie działa ośrodek pomocy społecznej, które realizuje obowiązkowe zadanie z zakresu pomocy społecznej - dożywianie. Ośrodek nie posiada zaplecza pozwalającego na samodzielne wytwarzanie posiłków. Usługę tę musi zakupić na zewnątrz. Ilość posiłków jest na tyle nieduża, że nie ma uzasadnienia ekonomicznego do tworzenia w strukturach OPS kuchni i stołówki. Mając na uwadze, że jednostka organizacyjna gminy (szkołą podstawowa) posiada kuchnię i stołówkę, gmina zdecydowała o wykonywania swojego zadania własnego z zakresu opieki społecznej (dożywiania poprzez stołówkę znajdującą się w szkole. OPS pokrywa koszty zakupu posiłków w stołówce szkolnej według ceny ustalonej przez dyrektora szkoły w porozumienie z organem prowadzącym szkołę. Jest to najtańsza forma wykonania przez gminę zadania z zakresu dożywiania, gwarantująca jednocześnie odpowiednią jakość posiłków. W związku z tym, że sprzedaż posiłków miedzy szkołą a OPS mieści się w zakresie zadań własnych gony, sprzedaż ta następuje bez VAT. Z rozeznania rynku wynika, że z uwagi na podatek od towarów i usług, ceny obiadów w firmach cateringowych są zdecydowanie wyższe niż te, o jakich gmina sama wytwarza obiady przy pomocy własnej jednostki organizacyjnej.
