Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym - Art. 28aa
1
[Obowiązek sporządzenia raportu o stanie gminy] Artykuł 28aa jest jednym z przepisów, dodanych ustawą z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. Jego wejście w życie nastąpiło 31 stycznia 2018 r. Przepis ten, jak wcześniej wskazano, jest ściśle powiązany z art. 18 ust. 2 pkt 4a, który radzie gminy przyznał nową kompetencję wyłączną, tj. rozpatrywanie raportu o stanie gminy oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wotum zaufania z tego tytułu.
W myśl nowych przepisów, wójt co roku do ostatniego dnia maja będzie musiał sporządzić raport o stanie gminy, który przedstawi radzie gminy do 31 maja. Raport stanowić ma swoiste podsumowanie działalności wójta w roku poprzedzającym rok, w którym raport jest przedstawiany. Nowe przepisy nie określają szczegółowo, co w takim raporcie musi zawrzeć wójt - w ust. 2 wskazuje się, że w szczególności raport taki obejmuje realizację polityk, programów, strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego, przy czym rada gminy może w drodze uchwały określić szczegółowe wymogi takiego raportu.
