Czy trzeba sporządzać formalnie uchwałę o nieudzieleniu wójtowi wotum zaufania
Dominujący nurt orzecznictwa wskazuje, że nieudzielenie wójtowi – w drodze uchwały – wotum zaufania po zakończeniu debaty nad raportem o stanie gminy jest jednoznaczne w skutkach z podjęciem uchwały o nieudzieleniu wotum zaufania. Oznacza to, że w obu przypadkach ma miejsce podjęcie uchwały. A skoro tak, to nie stanowi naruszenia prawa sporządzenie w tej sprawie przez radę gminy uchwały o nieudzieleniu wójtowi wotum zaufania. Czy może jednak nie należy jej formalnie podejmować?
Od momentu wprowadzenia do ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) obowiązku sporządzania i przedstawiania do rozpatrzenia radzie gminy raportu o stanie gminy upłynęło już ponad pięć lat. Ale regulacja ta wciąż wywołuje wiele wątpliwości. Spowodowane jest to niejasnością konstrukcji art. 28aa u.s.g. Zgodnie z tym przepisem „po zakończeniu debaty nad raportem o stanie gminy rada gminy przeprowadza głosowanie nad udzieleniem wójtowi wotum zaufania. Uchwałę o udzieleniu wójtowi wotum zaufania rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy. Niepodjęcie uchwały o udzieleniu wójtowi wotum zaufania jest równoznaczne z podjęciem uchwały o nieudzieleniu wójtowi wotum zaufania”. Najwięcej wątpliwości związanych jest właśnie z tą uchwałą – a w szczególności z tym, czy musi być ona w ogóle formalnie sporządzona. W orzecznictwie opinie są skrajnie różne. Z uwagi jednak na systemową interpretację art. 28aa ust. 9 u.s.g. właściwy pogląd prezentują wyroki NSA z 9 lutego 2022 r. (sygn. akt III OSK 4795/21) i z 8 listopada 2022 r. (sygn. akt III OSK 558/22), które omawiamy poniżej.
