Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym - Art. 87
1
Działania organów nadzoru zostały przez ustawodawcę ograniczone zarówno w zakresie przypadków uzasadniających nadzorczą reakcję, jak i co do kryteriów oceny nadzorczej (por. komentarz do art. 85 u.s.g.) przez odwołanie do obowiązujących przepisów prawa. Należy przy tym zwrócić uwagę, że przy konstruowaniu kryterium nadzoru w art. 85 u.s.g. ustawodawca odwołał się ogólnie do „prawa”, natomiast przy określeniu możliwości władczej ingerencji odniósł się już do „ustawy”. Powyższe rozróżnienie nie jest przypadkowe. Organ nadzoru zatem bada zgodność podejmowanych przez organ JST działań z obowiązującymi normami prawnymi bez względu na rangę aktu, w którym zamieszczono powyższe normy. Ranga aktu ma już jednak znaczenie dla możliwości konkretnego wkroczenia w działalność gminną. Oznacza to, że organ nadzoru nie może wkraczać w działalność gminy, jeśli możliwość podjęcia działań nie została wprost przewidziana w przepisie ustawy. Wydaje się, że umocowanie do takich działań nie może wynikać z przepisu aktu prawnego niższej rangi, np. rozporządzenia, natomiast może wynikać z aktu prawnego przynajmniej równorzędnego ustawie.
