Informacja publiczna o spersonalizowanym wynagrodzeniu i nagrodach pracowników samorządowych
Wniosek o udostępnienie imion i nazwisk wszystkich pracowników samorządowych urzędu miasta oraz ich spersonalizowanych wynagrodzeń (w tym nagród) jest zgodny z przepisami o ujawnianiu informacji publicznych. Organ ma jednak obowiązek odmówić udostępnienia informacji, gdy narusza to prywatność pracowników. Taka odmowa musi mieć przy tym formę decyzji administracyjnej.
Przepis art. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.) stanowi, że każda informacja o sprawach publicznych jest publiczną i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie w niej określonym. Wynagrodzenia pracowników samorządowych wraz ze wszystkimi składnikami finansowane są ze środków publicznych. Dlatego podlegają przepisom o udostępnianiu informacji publicznej.
Zasada jawności
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadza w art. 33 ust. 1 zasadę jawności. Zasada musi być bezwzględnie przestrzegana przez każdą jednostkę dysponującą publicznymi środkami finansowymi. Dlatego na przykład stowarzyszenia, które składają ostatnio dużo wniosków o ujawnienie wynagrodzeń pracowników samorządowych - mają do tego prawo. Podmiot prawa finansów publicznych, który otrzymał taki wniosek, musi na niego odpowiedzieć. Są tylko dwie możliwe odpowiedzi:
- wykonanie obowiązku udzielenia informacji, albo
- wydanie decyzji o odmowie udostępnienia żądanej informacji publicznej w odniesieniu do pracowników niepełniących funkcji publicznych (art. 16 u.d.i.p.).
WAŻNE
Informacji publicznej nie można uzyskać kosztem prywatności osoby fizycznej niepełniącej funkcji publicznych. Ochrona prywatności pracownika samorządowego wymaga wydania decyzji administracyjnej.
Błędem jest prowadzenie korespondencji z wnioskodawcą i informowanie go, że żądanie udostępnienia spersonalizowanych informacji o nagrodach dla np. 50 pracowników urzędu jest niezgodne z prawem.
