Udostępnienie informacji publicznej przy użyciu infomatu
W chwili uchwalenia ustawy o dostępie do informacji publicznej możliwość wykorzystania w procesie udostępniania informacji przez infomat stanowiła rozwiązanie nowatorskie. Teraz urządzenia tego typu zyskują coraz większą popularność, a organy administracji publicznej doceniają ich funkcjonalność.
Nasilenie zainteresowania informacją publiczną, podyktowane m.in. wzrostem świadomości prawnej, niewątpliwie przyczyniło się do tego, że ten tryb dostępu, do niedawna prawie niepraktykowany, obecnie przeżywa prawdziwy rozkwit. Warto pamiętać, że możliwość wykorzystania infomatów służy przede wszystkim odciążeniu podmiotów udostępniających. Infomat okazuje się rozwiązaniem wyjątkowo przydatnym w warunkach pandemii, gdy bezpośredni dostęp do urzędów, a przez to także dostęp do informacji bywa utrudniony.
W przepisach ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.) prawodawca w procesie dostępu przewidział opcję wykorzystania „urządzeń umożliwiających zapoznanie się z informacją”. Możliwość taką stwarza art. 11 u.d.i.p., który stanowi, że Urządzenia te przyjęło się określać mianem ,,urzędomatów”, ,,kiosków informacyjnych” czy też ,,infomatów”.
