Profilaktyka COVID-19 w miejscu pracy – co może zrobić pracodawca
Epidemia COVID-19 trwa w Polsce od 20 marca 2020 r., a więc już ponad rok. W tym czasie w wielu przedsiębiorstwach wprowadzono pracę zdalną, która umożliwiała obarczone mniejszym ryzykiem funkcjonowanie zakładu. Z uwagi na fakt, że już pojawiły się szczepionki przeciwko COVID-19, pracodawcy, którzy jeszcze nie powrócili do tradycyjnej pracy, coraz śmielej snują plany wznowienia działalności. Jak powinni się przygotować, zdając sobie sprawę, że pandemia na pewno nie skończy się z dnia na dzień, a zatem przyjdzie pracować w okresie jej - wciąż jeszcze - trwania i stopniowego wygasania?
Bez wątpienia punktem wyjścia do podjęcia skutecznych działań zabezpieczających pracowników powinna być ocena ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach pracy. Jest to bowiem kluczowy element dla zarządzania całym bhp w zakładzie pracy - również w okresie stanu epidemii. Pracodawca, odpowiadając za stan bhp w zakładzie pracy, powinien zatem identyfikować wszelkie występujące tam zagrożenia oraz podejmować działania profilaktyczne, które ochronią przed nimi pracowników.
Plan działań zapobiegawczych
W celu ograniczenia ryzyka związanego z narażeniem pracowników na COVID-19 podczas wykonywania przez nich obowiązków służbowych, należy rozważyć przygotowanie, a następnie wdrożenie planu działań zapobiegawczych. Dokument ten powinien określać wszystkie rozwiązania, które pracodawca zamierza podejmować w określonym czasie i uwzględniać:
- przepisy prawa oraz zalecenia organów państwowych (np. Głównego Inspektora Sanitarnego, Państwowego Inspektora Pracy itp.);
- specyfikę zakładu pracy, a w szczególności:
- rodzaje wykonywanych prac i towarzyszące im prawdopodobieństwo zakażenia w trakcie wykonywania obowiązków służbowych (np. poprzez korzystanie ze wspólnych maszyn i/lub urządzeń),
