Analiza potrzeb zamawiającego
Ustanowiony obowiązek dokonywania przez zamawiającego analizy potrzeb i wymagań służyć ma realizacji jednego z głównych celów nowego Prawa zamówień publicznych - ma zwiększyć efektywność systemu zamówień publicznych. Dokonanie analizy poprzedzającej udzielenie zamówienia ma także na celu wzmocnienie zasad funkcjonujących na gruncie finansów publicznych - wydatki mają być realizowane w sposób celowy, oszczędny i efektywny. Jak zatem realizować te cele w ujęciu praktycznym?
Obowiązująca od 1 stycznia br. ustawa - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) w art. 83 wprowadza wobec zamawiających obowiązek dokonywania analizy potrzeb i wymagań. Co do zasady ma to sprzyjać zwiększaniu efektywności całego systemu zamówień publicznych. Przy czym ustawodawca nie definiuje, czym jest efektywny system zamówień czy też jakie zamówienie jest efektywne. Nie ulega jednak wątpliwości, że każde zamówienie powinno gwarantować uzyskanie w sposób zgodny z prawem możliwie najlepszej jakości w ramach posiadanych środków, z uwzględnieniem - tam, gdzie to zasadne - aspektów środowiskowych i/lub społecznych i innowacyjnych.
