Organ właściwy do wygaszenia mandatu wójta
W sytuacji, w której mamy do czynienia z zakazem łączenia funkcji przez wójta, upoważnienie ustawowe do wygaszenia jego mandatu nie zawsze jest po stronie komisarza wyborczego. Jakie kwestie decydują o tym, że w niektórych przypadkach, w których wystąpi złamanie tego zakazu, kompetentna będzie rada gminy?
Wygaśnięcie mandatu wójta (odpowiednio burmistrza, prezydenta miasta) stanowi ustanie wykonywanej przez niego funkcji w ramach sprawowanego mandatu przed upływem określonego terminu.
Procedura, w tym przesłanki, forma i tryb stwierdzenia wygaśnięcia mandatu wójta, została uregulowana przepisami art. 492-493 ustawy z 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (dalej: k.w.). Artykuł 492 § 1 k.w. zawiera zamknięty katalog okoliczności faktycznych stanowiących przesłanki wygaśnięcia mandatu. Stanowią one przypadki o różnym charakterze, tj. odnoszące się bezpośrednio do zachowania i czynności wójta (np. niezłożenie oświadczenia o stanie majątkowym w terminie wymaganym ustawą czy też pisemne zrzeczenie się mandatu) oraz inne okoliczności dotyczące wójta, zarówno wywołane bezpośrednio przez niego samego (np. niedozwolone łączenie funkcji wójta z wykonywaniem innych funkcji lub prowadzeniem działalności gospodarczej), jak i niezależne od jego woli (np. orzeczenie trwałej niezdolności do pracy).
