Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2021-05-20

W jaki sposób w podstawie emerytury powszechnej uwzględniany jest okres pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze

PROBLEM

Nasz pracownik osiągnął powszechny wiek emerytalny i złożył do ZUS wniosek o ustalenie prawa do emerytury. Spełnił przesłanki pracy w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze (pracownik DPS: staż ponad 15 lat i odpowiedni okres zatrudnienia - pełny etat). Były za niego odprowadzane składki na FEP. Jak należy postąpić, jeśli okaże się, że ZUS nie wziął tych okoliczności pod uwagę przy wyliczeniu wysokości emerytury? Jakie dokumenty należy złożyć z wnioskiem o ponowne przeliczenie świadczenia?

RADA

W przedstawionych okolicznościach Państwa pracownik powinien poczekać na wydanie przez ZUS i doręczenie mu decyzji o przyznaniu świadczenia i ustalającej jego wysokość. Powinny w niej zostać zawarte lata pracy w szczególnych warunkach, którą wykonywał pracownik. Uwzględnia się je w formie rekompensaty, która stanowi dodatek do kapitału początkowego.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00