Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi – reklamacja błędnego przelewu
PROBLEM
Dłużnik X wpłacił za pośrednictwem agencji płatniczej opłatę śmieciową za IV kwartał 2020 r. Pracownik agencji pomylił się i przesłał tę wpłatę na rachunek bankowy urzędu gminy, opisując przelew „Opłata za śmieci - dłużnik Y”. Nigdzie - ani w tytule przelewu, ani jako właściciel rachunku - nie figuruje agencja płatnicza. W 2021 r. dłużnik X dostał wezwanie do zapłaty za śmieci za IV kwartał 2020 r. Okazał w urzędzie gminy potwierdzenie wpłaty i zgłosił pomyłkę w agencji. Wtedy agencja zwróciła się z wnioskiem do gminy o przeksięgowanie wpłaty między kontami dłużnika X i Y. Gmina odmówiła. Stwierdzono, że jedynie dłużnik Y może zadysponować, co zrobić z pieniędzmi wpłaconymi pod jego nazwiskiem. Agencja złożyła reklamację w banku. Bank przysłał do urzędu gminy pismo, że w ciągu 7 dni trzeba zwrócić pieniądze agencji płatniczej. Czy urząd ma podstawy, żeby takiego zwrotu dokonać? Niestety, dłużnik Y nie chce przyznać, że to nie on wpłacił pieniądze. Jeśli zgodnie z dyspozycją banku urząd zwróci środki, to dłużnik Y będzie miał zaległość. Ponadto wpłata dotyczy ubiegłego roku. Czy jeśli urząd zwróci opłatę zgodnie z pismem banku, to nie naruszy przepisów?
