Zasady ustalania stawek opłat za odpady
Czy gmina może ustalić opłatę za odpady od gospodarstwa domowego i przyjąć kilka stawek tej opłaty w zależności od wielkości (liczebności) gospodarstwa domowego? Naczelny Sąd Administracyjny wyroku z 24 lutego 2021 r., dotyczącym uchwały Rady Gminy Krzeszów, dokonał wykładni odpowiednich przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Stan faktyczny
Rada Gminy Krzeszów w uchwale z 18 stycznia 2019 r. Nr IV/24/19 w przedmiocie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty przyjęła metodę naliczania opłaty od gospodarstwa domowego, przy jednoczesnym zróżnicowaniu tej opłaty przy użyciu kryterium liczby osób zamieszkujących gospodarstwo domowe.
Uchwałę tę zaskarżył Prokurator Rejonowy w Nisku. Wniósł on o stwierdzenie jej nieważności w całości. Zarzucił jej bowiem istotne naruszenie przepisów art. 6k ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 6j ust. 2 i art. 6j ust. 2a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) przez przekroczenie delegacji ustawowej i zróżnicowanie w § 2 ust. 1 i 2 stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalonej metodą od gospodarstwa domowego, według nieprzewidzianego w ustawie kryterium liczby osób zamieszkujących gospodarstwo domowe. W uzasadnieniu podniósł, że skoro rada gminy skorzystała z możliwości ustalenia jednej stawki od gospodarstwa domowego, to nie ma możliwości dalszego jej różnicowania.
