Nagrody w podstawie wymiaru trzynastek oraz świadczeń zasiłkowych
W ogólnym znaczeniu nagroda to pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia. W polityce kadrowo-płacowej nagrody również pełnią taką rolę. Są wyrazem docenienia i uhonorowania działań pracownika na rzecz jednostki. W przeciwieństwie do premii, nagrody charakteryzuje uznaniowość, która polega na decyzji pracodawcy, czy taką nagrodę przyzna, czy nie, przy czym zawsze musi się ona wiązać ze szczególnymi osiągnięciami zawodowymi. Nagroda jest bowiem dodatkowym i szczególnym wyróżnieniem pracownika (czymś wyjątkowym), a nie stałym dodatkiem do wynagrodzenia, przyznawanym wszystkim pracownikom bez wyjątku. Wymienione cechy nagród mają znaczenie przy ustalaniu podstawy wielu innych należności i świadczeń ze stosunku pracy.
Nagrody u pracodawców budżetowych
Nagrody powinny być przyznawane pracownikom za ponadprzeciętne wykonywanie obowiązków służbowych, a więc nie mogą także dotyczyć wszystkich lub większej liczby pracowników jednostki i być wypłacane systematycznie.
