Kompetencje rady a zmiany w budżecie gminy
Końcówka roku w jednostkach samorządu terytorialnego oznacza czas intensywnej pracy nad przygotowaniem projektów przyszłorocznych budżetów - powinny zostać uchwalone najpóźniej do 31 stycznia 2022 r. Pomimo że budżetowanie jest czynnością powtarzalną, wciąż pojawiają się spory dotyczące kompetencji organu wykonawczego i organu stanowiącego. Te dotyczą często sytuacji, w której rada gminy dokonuje zmian w projekcie uchwały przedłożonym przez kierownika jednostki. W jakim przypadku organ wykonawczy może ingerować w projekt budżetu samodzielnie, a w jakim nie może tego robić bez zgody organu wykonawczego?
Co do zasady inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej czy też o zmianie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego (art. 233 ustawy o finansach publicznych; dalej: u.f.p.). Bez zgody zarządu organ stanowiący nie może wprowadzać w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 240 ust. 2 u.f.p.).
