Projekt budżetu opracowuje wójt, a uchwala go rada
Ustawodawca przyznał wyłączną kompetencję do opracowania projektu uchwały budżetowej (a także uchwał nowelizujących budżet) organowi wykonawczemu jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, że rada gminy (powiatu) oraz sejmik województwa nie może wystąpić z inicjatywą uchwałodawczą - ani w sprawie budżetu, ani w sprawie wprowadzenia do jego treści zmian.
O ile budżet jest uchwalany przez radę gminy (powiatu), sejmik województwa, o tyle inicjatywa w tym zakresie organowi uchwałodawczemu jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) nie przysługuje. Przesądza o tym art. 233 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.). Przepis ten wskazuje bowiem, że inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały:
- budżetowej,
- prowizorium budżetowego,
- zmiany uchwały budżetowej
‒ przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego (w gminie: wójt, burmistrz, prezydent miasta).
Brak inicjatywy i możliwość wprowadzania zmian
Oznacza to, że wszelkie postanowienia zawarte w aktach prawa miejscowego, przyznające inicjatywę uchwałodawczą w zakresie budżetu radnym, są sprzeczne z ustawą - a tym samym nieważne. Potwierdza to orzecznictwo.
