Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 października 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.635.2021.2.JM

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług odpłatnego udostępnienia szaletu miejskiego. Prawo do odliczenia podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 sierpnia 2021 r. (data wpływu 11 sierpnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 24 września 2021 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

-        zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług odpłatnego udostępnienia szaletu miejskiego – jest prawidłowe;

-        prawa do odliczenia podatku z związku z realizacją projektu pn.: „” i w zakresie wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem szaletu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

11 sierpnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

-        zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług odpłatnego udostępnienia szaletu miejskiego;

-        prawa do odliczenia podatku z związku z realizacją projektu pn.: „” i w zakresie wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem szaletu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 24 września 2021 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy.                                       

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z centralizacją VAT od 1 stycznia 2017 r. podatnikiem podatku od towarów i usług stała się jedynie Gmina i to ona składa jedną deklarację VAT obejmującą jej jednostki budżetowe – w tym szkołę, przedszkole, miejsko-gminny ośrodek pomocy, urząd miejski i zakład usług komunalnych. W 2021 r. Gmina planuje realizację inwestycji. Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, do zakresu działania której należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina została powołana do realizacji zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 710 z późn. zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym) oraz do wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Zadania publiczne są wykonywane przez Gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Pewne czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę). Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy m.in. utrzymanie urządzeń sanitarnych, z kolei zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 2 lit. d ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 250) gmina ma obowiązek zapewnienia budowy, utrzymania i eksploatacji szaletów publicznych. W ramach realizacji wskazanego powyżej zadania własnego Gmina planuje inwestycję pn. „” a następnie planuje świadczyć usługi odpłatnego udostępniania szaletów publicznych. Odbiorcy usług (korzystający z szaletów) będą pokrywać koszty usługi na zasadach określonych w uchwale Rady Miejskiej. Opłaty za użytkowanie szaletów publicznych będą stanowiły dochód Gminy. Gmina będzie rozliczać z tego tytułu podatek VAT należny w składanych deklaracjach VAT-7. Faktury związane z realizacją Zadania inwestycyjnego wystawiane będą na Nabywcę: Gminę oraz odbiorcę: Zakład Usług Komunalnych. Gmina nie posiadała dotychczas żadnej toalety publicznej zatem nie rozpoczęła przed 1 stycznia 2019 r. ewidencjonowania świadczenia usług objętych przedmiotowym wnioskiem przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zakończona inwestycja będzie służyła Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania odpłatnych czynności – toaleta będzie automatyczna. Toaleta wyposażona będzie we wrzutnik monet/terminal, przez co nie będzie wymagała obecności osoby, która pobierałaby opłaty za udostępnienie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00