Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.65.2022.2.EC

W zakresie możliwości zaliczenia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kary za niedotrzymanie terminu realizacji umowy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zaliczenia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kary za niedotrzymanie terminu realizacji umowy.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 kwietnia 2022 r. (data wpływu 20 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 18 sierpnia 2017r. w wyniku postępowania przetargowego została zawarta Umowa (…) na roboty budowlane pod nazwą „Uporządkowanie (…)w gminie (…) poprzez przebudowę (…)" z terminem zakończenia 31 maja 2019r. Podczas realizacji zadania nastąpiło poszerzenie zakresu prac czterema aneksami do umowy i ostatecznym terminem zakończenia 31 października 2019r. Niestety nie udało się zakończyć realizacji zadań w wyznaczonym terminie w aneksach. Realizacja przesunęła się na rok 2020 i na domiar złego 13 marca 2020 r. Rozporządzeniem Ministra Zdrowia (Dz.U.poz.433) w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego w okresie od dnia 14 marca 2020 r. do odwołania oraz Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r.(Dz.U. poz.491) w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii w okresie od 20 marca 2020 r. do odwołania. Wskutek wydanych rozporządzeń instytucje Państwowe zostały pozamykane ograniczając pracę do minimum. W zakresie realizowanej umowy było uzyskanie tzw. Pozwolenia na (…) na rozbudowanej (…). Ograniczenia w pracy Instytucji i Służb, skutecznie opóźniały uzyskanie odpowiednich dokumentów, opinii, pozwoleń, orzeczeń. Po wszystkich przeciwnościach losowych, udało się w końcu uzyskać potrzebne dokumenty wraz z odbiorem jakościowym dokonanym przez Komisję Odbiorową w dniu (…) maja 2020 r. Za opóźnienie w realizacji kontraktu zostały naliczone przez Zamawiającego czyli Gminę (…), Kary Umowne, na rozliczenie których została zatrzymana zapłata należna za zrealizowanie kontraktu. W wyniku wystawionych faktur za wykonane zadanie udokumentowany został dochód który w rzeczywistości nie miał miejsca, dlatego zapłata należnych środków nie nastąpiła. Podatek został naliczony od przychodu którego nie było, spowodowało to powstanie zadłużenia podatkowego i związane z tym kłopoty finansowe. Kwoty Kar Umownych nie zostały zaliczone jako koszt uzyskania przychodu co wydaje się być niesłuszne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00