Czy trzeba uzgadniać salda zobowiązań jednostki wobec kontrahentów?
PROBLEM
W jednostce główna księgowa nie księgowała na bieżąco faktu powstania zobowiązań. Napływające od kontrahentów faktury i rachunki gromadziła w teczce przechowywanej w jej biurku. W księgach rachunkowych ujmowała tylko zobowiązania zapłacone. Pod datą przelewu księgowała zarówno powstanie zobowiązania, jak i zapłatę. Ta praktyka trwała kilka lat. Główna księgowa na skutek wypadku trafiła do szpitala. Pracownik zatrudniony na zastępstwo nie wiedział o przechowywanych zaległych fakturach. Dopiero po monitach od kontrahentów odnaleziono teczkę w biurku głównej księgowej. Znajdujące się tam dowody zostały zaksięgowane. Osoba zastępująca główną księgową nie ma jednak pewności, czy w księgach rachunkowych zostały ujęte wszystkie zobowiązania w prawidłowych kwotach. Czy w takim razie w trakcie inwentaryzacji rocznej jednostka powinna uzgodnić nie tylko salda należności, ale i salda zobowiązań?
