Rachunkowość Budżetowa 21/2022 z 05.11.2022
Artykuł aktualny
na dzień 05.12.2025
Data publikacji: 31.10.2022
Nieprawidłowości w zakresie regulacji wewnętrznych jednostek dotyczących inwentaryzacji
Koniec roku to w większości jednostek czas intensywnych prac inwentaryzacyjnych. W celu uniknięcia błędów poniżej prezentujemy najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie dokumentacji wewnętrznej, które zostały wykazane podczas kontroli regionalnych izb obrachunkowych.
Częstą przyczyną wystąpienia nieprawidłowości jest przyjęcie w regulacjach wewnętrznych zasad inwentaryzacji niezgodnych z ustawą z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) w tym:
1) nieprawidłowe określenie przez kierownika jednostki metody inwentaryzacji:
- porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników (zamiast spisu z natury) - budynków i budowli, składników aktywów będących własnością innych jednostek,
